Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jak posílit imunitní systém a zlepšit své zdraví
vložila 30.11.0001
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jak posílit imunitní systém a zlepšit své zdraví

Jednoduše řečeno, úkolem našeho imunitního systému je chránit naše tělo před bakteriemi, viry a obecně nemocemi. Komplexní imunitní systém se skládá z buněk v naší pokožce, krvi, kostní dřeni, tkáních a orgánech, které pokud pracují tak, jak mají - chrání naše tělo před potenciálně škodlivými patogeny (jako jsou bakterie a viry) a omezují poškození neinfekčními látkami.

Nejelpším způsobem jak posílit imunitu je komplexní změna životní stylu a návyku včetně redukce stresu, změny stravy a mnoho dalšího. Správně držení těla, správné dýchání, otužovaní, pitný režim, procházky a dostatek pohybu, pobyt v přírodě a na slunci to vše a ještě mnoho dalšího je potřeba řešit, aby došlo k trvalým změnám a posílení imunitního systému. Najdeš zde funkční rády od celostního terapeuta Jiřího Čapovce, která pomáhá svým klientům zlepšit své fyzické i duševní zdraví a posílit imunitu.

Zdravá strava a imunita

Živiny, které získáváme z potravin zejména rostlinných potravin, jako je ovoce, zelenina, byliny, semínka a ořechy - jsou nezbytné pro udržení správného fungování imunitního systému. Mnoho rostlinných potravin má také antivirové a antimikrobiální vlastnosti, které nám pomáhají v boji proti infekcím a nemocem.

Mezi důležité potraviny pro posílení imunity patří zejména probiotická strava jako je kysané zelí, nebo dále fermentované potraviny jako je tofu. Dále je nutné zajistit dostatek vlákniny a to především zeleninou. Kvalitní bílkoviny a tuky jsou další důležitou složkou, které najdeme v luštěninách, semínkách a ořechách.

Nejlepší potraviny a doplňky stravy na posílení imunity jsou:

  • Kysané zelíŠpenát
  • Brokolice
  • Zelený ječmen
  • Chlorela
  • Spirulina
  • Lněný olej (omega 3)
  • Chia semínka
  • Pivovarské kvasnice (vitamíny B včetně B12, hořčík a další minerály)
  • Česnek
  • Citrusy
  • Zázvor
  • Kurkuma (ideálně s pepřem)
  • Zelený čaj
  • Mandle
  • Dyňové semínka
  • Kiwi

Příroda dýchání a slunce

Pobyt v přírodě, správně dýchání a pobyt na slunci, aby se tvořil v našem těle vitamín D je nezbytné pro posílení našeho imunitního sytému. Slunce je nelapí zdrojem vitamínu D, který je hlavní složkou imunitního systému a podporuje jeho správné funkce a zároveň ho celkově posiluje. Dýchání je je důležité, protože správně okysličené tělo a mozek vede ke zvýšené produkci hormonu serotonin, který má pozitivní vliv na naši náladu a duševní pohodu, to zmirňuje stres a také tento hormon pomáhá k posílení imunity. Navíc správné dýchání a okysličení mozku i těla vede k produkci dalších hormonu (dopamin, endorfiny...), včetně toho, že zmirňuje stres a pomáhá v prevenci proti vzniku a rozvoji deprese, ale i její léčbě.

Obecně je doporučeno trávit v přírodě 1 - 2 hodiny každý den. Lze také spojit pobyt v přírodě s meditaci, všímavosti, chození na boso, dýcháním, relaxaci, sportem a mnoha dalšími způsoby jak rovněž podpořit imunitní systém.

Stres

Dlouhodobý chronický stres vede k zvýšeným hladinám steroidního hormonu kortizoluTělo se spoléhá na hormony, jako je kortizol, během krátkodobých stresových reakci (kdy naše tělo reaguje „bojem nebo útěkem“). Kortizol má příznivý účinek, protože ve skutečnosti brání imunitnímu systému reagovat dříve, než stresující událost skončí (takže naše tělo může reagovat na okamžitý stresor). Ale když jsou hladiny kortizolu neustále vysoké, tak t ov zásadě to blokuje a oslabuje imunitní systém, aby nedělal svou práci, aby chránil tělo před potenciálními hrozbami z bakterií, jako jsou viry a bakterie.

Existuje mnoho účinných technik snižování stresu jako je meditace, relaxace, dýchací techniky, poslech relaxační a meditační hudby, pohybové aktivity jako je cvičení a další sporty, procházky v přírodě a mnoho dalšího. Stačí si vybrat a hurá zbavit se stresu.

Kvalitní spánek

Naše tělo se uzdravuje a regeneruje zatímco spíme, takže adekvátní spánek je rozhodující pro zdravou imunitní odpověď.

Přesněji řečeno, spánek je čas, kdy naše tělo produkuje a distribuuje klíčové imunitní buňky, jako jsou cytokiny (typ proteinu, který může bojovat nebo podporovat zánět), T buňky (typ bílých krvinek, které regulují imunitní odpověď) a interleukin 12 (prozánětlivý cytokin).

Pokud nemáme dostatek spánku, nemusí náš imunitní systém dělat tyto věci také, takže je méně schopný bránit vaše tělo před škodlivými útočníky a zvyšuje se pravděpodobnost, že onemocníte.

Spánková deprivace také zvyšuje hladinu kortizolu, což samozřejmě není dobré pro imunitní systém, protože stres ho oslabuje. Náš imunitní systém se tím opotřebovává a máme tendenci mít méně rezerv na boj nebo zotavení z nemoci.

Providelné cvičení a pohyb

Pravidelné  cvičení snižuje riziko vzniku chronických onemocnění (jako je obezita, cukrovka typu 2 a srdeční choroby), stejně jako virových a bakteriálních infekcí.

Cvičení také zvyšuje uvolňování endorfinů a serotoninu (skupina hormonů, které snižují bolest a vytvářejí pocity rozkoše), což je skvělý způsob, jak zvládat stres. Protože stres negativně ovlivňuje náš imunitní systém, je to další způsob, jak cvičení může zlepšit imunitní odpověď a posílit jeho správnou funkci.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také