Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Hormony štěstí a duševní zdraví
vložila 30.11.0001
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Hormony štěstí a duševní zdraví

Výzkum skutečného vnitřního štěstí, prováděný Harvardskou univerzitou, dospěl k závěru, že lidé, kterými se obklopujeme, ale také naše přijetí do společnosti, mají pozitivní vliv na naše fyzické a duševní zdraví a pomohou nám žít déle. Jednoduše lidí, se kterými trávíme nejvíce času a kterými se obklopujeme, mají obrovský vliv na naše štěstí a kvalitu života. Dále je to také prostředí, ve kterém žijeme a trávíme nejvíce času. Opět to má vliv opět na životní spokojenost a duševní i fyzické zdraví. To vše ovlivňuje naše myšlení, pocity a hlavně hormony a hormonální rovnováhu, která v nás vyvolává určité pocity. Proto je důležité dbát na to s kým trávíme nejvíce času a v jakém prostředí žijeme.

Pojďme si ukázat další důležité způsoby jak podpořit tyto důležité hormony štěstí a jejich produkci a celkovou kvalitu našeho duševního zdraví.

1. Cvičení a duševní zdraví

Cvičení nás nejen udržuje v kondici a zdraví, ale také nás chrání před nemocemi a stresem. Stimuluje produkci různých hormonů, včetně:

  • Růstových hormonu, které jsou zásadní pro regeneraci a růst.
  • Testosteron, který například podporuje růst svalů.
  • Inzulín a hormony štítné žlázy, které pomáhají regulovat hladinu glukózy v krvi a podporují metabolismus.

Cvičení navíc pomáhá mozku pomoci při produkci hormonů spojených se štěstím, jako jsou:

  • Hlavně dopamin hormon zodpovědný za to, že se cítíme dobře. Obecně je dopamin spojený s centrem odměn v našem mozku. Když náš mozek produkuje dopamin v reakci na to, co děláme, tak se cítíme dobře a chceme toho dělat víc a častěji, díky čemu se cítíme šťastní, spokojení a to podporuje naše duševní a psychické zdraví. 
  • Serotonin hormon štěstí, který pomáhá ke snížení příznaků deprese a obecně pomáhá předcházet vzniku a rozvoji duševních poruch jako je právě deprese, úzkost, únava, problémy se spánkem a další poruchy.
  • Endorfiny hormony, které přímo souvisí se štěstím, což znamená, že mohou pomoci snížit fyzickou bolest nebo příznaky poranění a bolestiv našich svalech, protože její chemické vlastnosti jsou podobné morfinu, který se používá k úlevě od bolesti. Navíc endorfiny nám pomáhají k duševní pohodě a zdraví svými pozitivními pocity v podobě štěstí, euforie a spokojenosti.

2. Vystavení slunečnímu světlu

Kromě získávání vitaminu D z potravy (například houby), vystavování těla slunečnímu záření během časných ranních nebo večerních hodin (dávej pozor, aby jsi se ideálně vyhnul hodinám mezi 10:00 - 15:00) také napomáhá produkci pokožky vitamín D. Tento vitamín nejen pomáhá udržovat naše kosti a imunitní systém v plné síle, ale také nepřímo stimuluje produkci hormonu štěstí jako je serotonin a dopamin a tím snižovat příznaky spojené s depresí a dalšími poruchami.

3. Mazlení, sex, libání, objímání a hraní s domácími mazlíčky

Objetí, polibky, mazlení sex a obecně jakákoliv fyzická a intimní aktivita je spojená s produkcí hormonu lásky zvaným oxytocin, který nám pomáhá se vztahy a pomáhá nám budovat vazby s jinými lidmi, ovlivňuje pozitivně sociální chování, kvalitu orgasmu, porod, spouští laktaci u kojících žen a pomáhá k důvěře, empatii, soucitů a intimitě mezi partnery. Dále se tímto také produkují další hormony jako jsou serotonin, dopamin a endorfiny. Tyto čtyři hormony štěstí jsou velmi důležité pro naši duševní pohodu a zdraví, ale také pro štěstí a spokojenost v životě. Proto by jsme se měli zaměřit na produkci těchto hormonů. 

Proto se celostní terapeut a kouč Jiří Čapovec zaměřuje na hormonální rovnováhu a celostní přístup, který zahrnuje i tuto důležitu oblast. Své poznatky sdílí na svém webu cesta relaxace, který patří mezi přední české weby a společnosti zaměřené na celosntí přístup a celostní medicínu zaměřenou na duševní zdraví. Dokonce se účastní a vede is vé vědecko-lékařské studie v oblasti duševního zdraví a celosntí medicíny zaměřené také na fyzické zdraví.

Možná jsi zjistil, že při hraní s domácími zvířaty je naše úroveň stresu snížena. Důvodem je, že náš vztah s kočkami, psy nebo jinými domácími mazlíčky, které nám projevují náklonnost, může v těle zvýšit produkci hormonů spojených se štěstím, včetně serotoninu a oxytocinu.

4. Meditace a hormony štěstí

Meditace je forma úlevy, která může být prospěšná po dni plném emocionálních situací a stresů, které v nás mohou zanechat pocit skleslosti. Meditace nám může pomoci postupně zbavit naši mysl negativity (emoce, myšlenky, problémy a stres), kterou jsme za celý den mohli nahromadit. Pokud budeme na několik okamžiků sami se svými myšlenkami, může nám to pomoci získat povědomí a přijetí určitých náročných situací, což nám poskytne pozitivnější perspektivu. Bylo také prokázáno, že meditace po dobu nejméně 30 minut snižuje produkci kortizolu, hormonu produkovaného během stresových období a nahrazuje jej endorfiny, které jsou zodpovědné za pocity úlevy. Meditace také pomáhá ke zvýšené produkci dalších hormonů štěstí, jako jsou serotonin a dopamin. Tyto neurotransmitery jsou důležité pro prevenci v oblasti fyzického i duševního zdraví a a podporují kvalitu života ve všech jeho oblastech. Neurotransmitery podporují zdravou hormonální rovnováhu a stav nervového systému a mozku v těle a plní mnoho dalších funkcí.

5. Aktivit které nám na tváři zanechají úsměv a jsou zdrojem radosti + relaxace a odpočinek

Návštěva nových míst, relaxační masáž nebo účast na aktivitách, které nám vykouzlí úsměv na tváři, ať už to jsou členové rodiny, přátelé nebo známý, to vše může poskytnout vítanou úlevu od stresu a problémů, které se mohou hromadit v našem každodenním životě. Udržování úsměvu na tváři, když se setkáme s obtížnými okolnostmi, může navíc pomoci tělu v produkci serotoninu a endorfinů, které jsou obě přímo spojený se štěstím. Kvalitní relaxace a odpočinek a to včetně kvalitního spánku jsou další důležité faktory, které snižují úrovně stresů, pomáhají tělu v regeneraci a uzdravení a podporují také duševní zdraví.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také